SOTE-säästöt vain haaveilua

Kataisen hallituksen aikana vakiintui SOTE-uudistuksen tuomien säästöjen kuvitelluksi määräksi kolme miljardia euroa. En ole oikein koskaan päässyt selville, kuka luvun on keksinyt ja miten se on laskettu tai perusteltu. VM:n lapuissa ja hallitusohjelmissa (Katainen & Sipilä) luku on vain yhtenä ”ranskalaisena viivana” muiden joukossa.

Hieman samanlainen pysyvä säästökohde/rahan lähde on ”harmaa talous”. Kataisen hallituksen ohjelmassa sanottiin, että siitä irtoaa 300 miljoonaa euroa. Mutta missä ovat rahat? Viime vuosina ”harmaan talouden” projektin puitteissa tehdyt maksuunpanoesitykset ovat olleet luokkaa 50 miljoonaa euroa. Ongelma kuitenkin siinä, että todelliset saadut tulot ovat olleet vain luokkaa 10-20 miljoonaa euroa. Ja tämä on bruttoluku. Kun huomioidaan projektiin käytetyt lisäresurssit ja muiden viranomaisten (poliisi, oikeuslaitos jne.) kulut, on selvää, että netto on negatiivinen (vaikka ei edes huomioitasi niitä ilmeisen suuria kustannuksia, joita yhteiskunnalle on aiheutunut vääristä hälytyksistä, kuten konkurssiin laitetuista ”syyttömistä” yrityksistä). Koko projektin taustalla ovat/olivat lähes mielikuvitukselliset arviot harmaan talouden koosta (15 miljardia euroa, josta väitettiin voitavan saada jopa viisi miljardia verotuloja).

SOTE -säästöjen taustat tuntuvat yhtä vähän uskottavilta. En ole mikään terveydenhuollon asiantuntija, mutta pelkästään kansainvälisten vertailujen perusteella voi sanoa, että

  • Suomen terveydenhoitomenot ovat (elintaso ja kustannukset huomioiden) OECD-maiden alhaisimpia (ks. oheisia kuvia 1, 2 ja 3 )
  • Terveydenhoidon kustannukset ovat kehittyneet viimeisen 10 vuoden aikana hyvin maltillisesti kaikkiin verrokkimaihin nähden

 

Jos tarkastellaan vaikka terveydenhoitomenoja henkeä kohden IFO/DICE tietokannan avulla, ilmenee, että vuosina 2013/2014 Suomi luku oli 2774, Ruotsin 3978, Tanskan 3428, Norjan 4538 ja Saksan 3993 (luvut ovat USA:n PPP dollareita, jota ovat tosin hieman diffuuseja vertailukohteita). Vastaavasti terveydenhoitomenojen BKT-osuuksien osalta voidaan OECD:n tietokannasta poimia seuraavat %-luvut vuodelta 2016 (ks. kuvio 1 kaikkien muiden maiden osalta) Suomi 9.3, Ruotsi 11.0, Tanska 10.4, Norja 10.5 ja Saksa 11.3.

On hyvin vaikea nähdä, että Suomen lukuja voitaisiin olennaisesti pienentää. Suomen aluerakenne on sellainen kuin se on – kaikkia sairaita ja synnyttäjiä ei voi ohjata Meilahteen, vaikka jotkut niin ilmeisesti ajattelevatkin. Annettuna aluerakenne on itse asiassa yllättävää, miten alhaisia Suomen luvut (kustannukset) ovat. Toinen asia on, että terveydenhoidossa on valtavat kustannuspaineet.  Julkisella puolella ollaan tekemisissä lähes ilmaishyödykkeiden kanssa, ja niiden kysyntä on määritelmän mukaan ääretöntä. Toisaalta poliitikot ovat antaneet täysin epärealistisia lupauksia palvelusten paranemisesta (… jokainen pääse heti hoitoon minne haluaa yms..). Väestö ikääntyy ja sitä mukaan kysyntä kasvaa – voi sanoa valtavasti (IFO/DICE:n tietokannasta ilmenee esimerkiksi, että 90-94 vuotiaiden miesten ”hoitokustannukset” ovat kolmikertaisia 60-64 vuotiaisiin verrattuna). Tästä näkökulmasta yhtälö, jossa poliitikot lupaavat parempia ”ilmaisia” palveluksia yhä kasvavalle asiakaskunnalle, on suoraan sanottuna vastuuton. Ilmaisen terveydenhoidon ”vienti” on sitten jo luku sinänsä.  

Erikoista on vielä se, että SOTE on naitettu aluehallinnon uudistamiseen (maakuntahallintoon), mikä ei kuulosta järkevältä. Näkyvissä on vain massiivinen uusi hallintorakenne, jolla ei ole mitään positiivista annettavaa palvelusten tuotantoon, allokaatioon ja tehokkuuteen. Mistä uudet valtuustot päättävät? Siitä, että ne vinkuvat lisää rahaa valtiolta ja käyvät paikkakuntakohtaista kissanhännänvetoa niille lahjoitetuista fasiliteeteista. Ymmärrän kyllä poliitikkojen mieltymiseen uuteen himmeliin: sadoille kyläpoliitikoille aukeaa ura tehtävissä, joissa ei vaadita mitään osaamista eikä vastuuta. Jos rahasta on pula, niin maakuntahallinnon torppaamisen pitäisi olla prioriteettilistalla hyvin, hyvin korkealla.

 

http://vm.fi/documents/10616/622966/H0111_P%C3%A4%C3%A4ministeri+Jyrki+Kataisen+hallituksen+ohjelma.pdf/a49b3eb5-9e98-44c6-bd92-b054bea36f61?version=1.0

http://valtioneuvosto.fi/documents/10184/1427398/Ratkaisujen+Suomi_FI_YHDISTETTY_netti.pdf/801f523e-5dfb-45a4-8b4b-5b5491d6cc82

http://valvontatilastoja.vero.fi/fi/verohallinnon-tilastoja/verotarkastu…

meeviren
Sitoutumaton Riihimäki

Taloustieteen professori (emeritus), Turun yliopisto

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu